فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

تفاوت علم آناتومی و فیزیولوژی

تفاوت علم آناتومی و فیزیولوژی

آناتومی و فیزیولوژی از دروس پایه و بسیار مهم رشته ی تربیت بدنی هستند. اصولا نام این دو علم با هم آورده می شود. همانطور که با هم ارتباط دارند، تفاوت هم دارند. دانشجویان یا فارق تحصیلان رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی حتما باید تفاوت آناتومی و فیزیولوژی را بطور کامل بدانند. آناتومی، پیشنیاز یادگیری فیزیولوژی است. زمانی که شما آناتومی را خوب یاد بگیرید، فیزیولوژی را هم به خوبی می توانید یاد بگیرید.


تفاوت اصلی و مهم آناتومی و فیزیولوژی این است که، آناتومی علم شناخت عضلات، بافت ها، استخوان ها، مفاصل و بصورت کلی بدن است و ارتباط آن ها با یکدیگر . ولی فیزیولوژی کارکرد هر یک از مفاصل، استخوان ها، دستگاه ها و ... را بررسی می کند. با شناخت آناتومی بدن انسان، می توانید نحوه فعالیت و کارکرد عضلات، مفاصل، دستگاه ها و ... را یاد بگیرید.

فیزیولوژی ورزش نیز علمی است که کارکرد عضلات، دستگاه ها و بطور کلی بدن را حین فعالیت ورزشی بررسی می کند و تاثیر تمرین و ورزش را روی بدن شرح می دهد.

درمورد اجسام کتونی بیشتر بدانید

درمورد اجسام کتونی بیشتر بدانید

در این بخش از سایت اسپورت 98 می خواهیم در مورد کتون بادی یا همان اجسام کتونی صحبت کنیم. اجسام کتونی در عین حال که به عنوان سوخت مورد استفاده سلول های بدن مخصوصاً سلول های مغزی قرار می گیرند، خاصیت اسیدی نیز دارند و تجمع آنها در خون منجر به وضعیتی می شود که به((کتواسیدوز دیابتی)) معروف است. در این حالت علاوه بر خون در ادرار نیز اجسام کتونی دیده می شود. در حالت طبیعی ، انسولین از تولید این ترکیبات جلوگیری می کند

این اصطلاح از دو بخش "کتو" یعنی اجسام کتونی و "اسیدوز" یعنی اسیدی شدن خون تشکیل شده. اجسام کتونی مواد حاصل از سوختن چربیهای بدن هستن. وقتی در بدن کمبود شدید انسولین وجود داره، چون بدن دیگه نمی تونه از انرژی موجود در قندها استفاده کنه مجبور میشه که شروع کنه به سوزاندن چربیها و مواد حاصل از این سوخت و ساز در کبد تبدیل میشن به اجسام کتونی از جمله استون. این اجسام خاصیت اسدیدی دارن و به تدریج خون رو اسیدی می کنن. اگر قند خون بالای 250 و همزمان کتون خون و یا ادرار هم مثبت بشه و خون هم حالت اسیدی پیدا کنه (یعنی پایین اومدن PH خون) به این حالت "کتو اسیدوز" میگن که یکی از اورژانسهای دیابته و خیلی هم خطرناک

زمانی که قند کافی برای فعالیت دستگاه اعصاب مرکزی در دسترس نباشد به ناچار مغز از اجسام کتونی (از محصولات پایانی سوخت چربی) به عنوان سوخت استفاده می کند، که ادامه این حالت خطرناک است چون اجسام کتونی منبع انرژی مناسبی برای مغز نیستند

ترکیبات کتونی فراورده های واسطه متابولیکی ناشی از جابجا شدن چربی های ذخیره ای بدن می باشد . عمده ترکیبات کتونی شامل بتاهیدروکسی بوتیرات (بی،اچ،بی) ، استواستات و استون است

افزایش اجسام کتونی در مایعات بدن به هنگام توازن منفی انرژی در طولانی مدت و ضرورت تجزیه چربی ها در بدن به هنگام گرسنگی ، تغذیه ناکافی و تولید بالای گاوها صورت می گیرد .

هنگامی که گلوکز به منظور تولید انرژی و تشکیل لاکتوز به مصرف می رسد ممکن است اگزالواستات ترجیحاً برای تشکیل گلوکز به کار رود که این امر منجر می شود که مقدار اگزالواستات ناشی از گلوکونئوژنز که برای مصرف استیل کوا در چرخه کربس لازم است کاهش یابد و از این رو استیل کوا به مواد کتونی مانند استواستات ، بتاهیدروکسی بوتیرات و مقدار اندکی استون تبدیل می شود .

مواد کتونی به وسیله بافت های بدن به جز کبد ، به ویژه به وسیله ماهیچه ها اکسیده می شوند . اگر تولید مواد کتونی بیشتر از مصرف آنها به وسیله بافت های محیطی باشد بیماری کتوز رخ می دهد

در حیوانات نشخوار کننده سلول های پوششی شکمبه اجسام کتونی را با استفاده از اسیدهای چرب فرار شکمبه بخصوص بوتیرات تولید می کنند .


تاریخچه کیوکوشین

تاریخچه کیوکوشین

ماسوتاتسو اویاما که بعدا به لقب سوسای سازمان جهانی کیوکوشین کای کان کاراته دست یافت در 27 جولای 1923 میلادی در کره متولد شد.1925 اویاما توسط والدینش به منزل خواهرش در منچوری فرستاده شد. 1936 اویاما وارد مدرسه ای در سئول شد. در همین حین شروع به یادگیری کمپوچینی کرد و پس از دو سال تمرین به دان یک ارتقا پیدا کرد. 1938 ماس اویاما وارد مدرسه هوایی یاماناشی (Yamanashi) ژاپن شد و کاراته را زیر نظر گی چین فوناکوشی (Gichin Funakoshi) شروع کرد و هر روز ، دو ساعت به تمرینات خود با این استاد بزرگ ادامه داد. 1940 اویاما به هنگامی که دان 2 (Ni-Dan ) کاراته بود وارد دانشگاه تاکوشوکو (Takushoku ) شد. 1945 اویاما تحقیقات در مورد کاراته را در موسسه ایوا (Eiwa ) در منطقه سوگی نامیکو (Suginami-Ku ) واقع در توکیو را آغاز کرد لکن پس از سپری شدن 6 ماه موسسه مذکور تعطیل شد. 1946 ماس اویاما وارد بخش تربیت بدنی دانشگاه واسدا (Waseda ) گردید و در آنجا بود که با دو نفر از نویسندگان مشهور ژاپنی به نامهای یوشی کاوا Yoshikawa ) ) و شیرواوزاکی (Shiro Ozaki ) آشنا وبه مطالعات بیشتر درباره روش سامورایی پرداخت و پس از آن جهت تمرین به منطقه مینوبو (Minubu ) رفت. ایشان در همین سال بود که به دان 4 کاراته دست یافت. 1947 ماس اویاما در اولین دوره مسابقات سراسری ژاپن در کیوتو شرکت کرد ومقام قهرمانی را از آن خود کرد. 1948 اویاما تصمیم گرفت زندگی خود را وقف کاراته کند و 18 ماه تمرینات خود را به تنهایی در منطقه کیوسومی (Kiyosomi ) واقع در استان چیبا(Chiba) آغاز کرد و اجرای تکنیکهای خود را به حد عالی رساند. 1950 او در شهر چیبا اطاقی اجاره کرده ، تمرینات خود را ادامه داد. ایشان تمرینات کشتن گاورا شروع کرد. به طور مثال طی چهار روز 47 راس گاو را از پای در آورد. 1951 سوسای آموزش کاراته را در ارتش آمریکا که در ژاپن استقرار داشت آغاز کرد و سپس تمرینات جودو را در شهر چیبا اغاز نمود و به دان 4 این رشته دست یافت. 1952 سازمان کاراته شهر شیکاگو وی را به آمریکا دعوت کرد ودر حدود 11 ماه توانست 32 مورد کارهای نمایشی را به اجرا بگذارد و در 7 مسابقه نیز شرکت کرد و سپس به ژاپن بازگشت. 1953 سوسای مجددا به شیکاگو رفت و با حضور تماشاچیان با یک گاو نر وحشی مبارزه کرد و توانست این گاو را شکست دهد و شاخ او را نیز بشکند. لازم به ذکر است سوسای اویاما پس از شکست دادن گاو وحشی گفته است هدف من قدرت نمایی نبوده بلکه میخواستم ثابت نمایم انسانها ذاتا استعدادهایی دارند که اگر آن را شکوفا سازند میتوانند بر همه چیز فائق گردند. 1954 سوسای به ژاپن بازگشت و پس از 3 ماه توقف و تمرین مستمر ، موفق گردید در بوسو(Boso ) اولین دوجو خود را خارج از منطقه میجی رو (Mejiro ) افتتاح نماید. 1955 سوسای به آمریکا دعوت شد ، سپس به اروپا رفت ، در این سفر با مردان بسیاری مبارزه کرد و برای اولین بار سر بطری شیشه ای را به تیغه دست خود شکست و موجب حیرت مردم شد ، ایشان در شیکاگو مجددا با گاو وحشی مبارزه کرد این امر موجب انتقاد باشگاه دوستی حیوانات گردید. شاید به جرعت بتوان استاد ماسوتاتسوایاما،این مرد اسطوره ای هنرهای رزمی راپیشگام وپیشرومعرفی هنرهای رزمی مشرق زمین در جهان معرفی کرد.این استاد کره ای الاصل که نام اصلی اش ،«جوی،یونگ ای»میباشد،درسال1923درجنوب غربی کشورکره متولد شد ودرسال1930(دردوران اشغال کره توسط ژاپن) به اتفاق خانواده اش به کشورژاپن مهاجرت کرد ودرانجا به تحصیل و ورزش همت گماشت.ایامای جوان در17 سالگی موفق به اخذ دان 2 (نیدان) در کاراته شد وپس ازگذراندن دوره خدمتش درارتش، دوباره به تمرین کاراته روی اورد.ایاماپس از40 سال مطالعه وتحقیق جامع،بنیانگذارسبکی درکاراته شد که درواقع تلفیقی بود ازکاراته ژاپنی،کنپوی چینی وته کیهون کره ای.این سبک بعدهانام «کیوکوشین کاراته» را به خود گرفت ودر حال حاضر این هنراصیل دراقصی نقاط جهان تدریس وتمرین میشود.اگر بازیگرانی همچون بروس لی با بازی در فیلمهای رزمی سهمی عمده درشناساندن این هنرها بخصوص «کانگ فو» درجهان ایفا کردند، استاد «ماسوتاتسوایاما»این نقش را سالها پیش یعنی درسال1950 ودرجریان اولین نمایش مبارزه ای خود که با یک گاونروحشی درشیکاگو انجام داد، به نمایش گذاشت. دراین نمایش، استاد درمبارزه ای نفس گیرازپس این گاووحشی بر امد.وی ابتدا با مشت مرگباری که به پیشانی گاوزد انرا‍ کاملأگیج کرد وگاوتلوتلومیخورد،سپس بایکدست شاخ گاوراازجاکند وباضربه تیغه دست( شوتواگه اوچی) شاخ دیگرگاورا شکست به طوریکه شاخ گاوبه میان تماشاچیها پرت شد.وجالب اینکه بعدهابه اویامای گاو کش مشهورگشت.استاداویامامولف چندین کتاب کاراته نظیر«کاراته چیست؟»،«این هست کاراته» و«کاراته پیشرفته» نیز میباشد.ایشان به موازات فعالیتهای انتشاراتی به اقصی نقاط جهان مسافرت میکرد وبه معرفی ونمایش هنررزمی ویژه اش همت میگماشت.«طریقت کیوکوشین» اخرین کتاب این استاد فقیداست ودرباره مهمترین جنبه های فلسفی واخلاقی«کیوکوشین کاراته»نگاشته شده وهمچنین درباره مشکلأتی که دران زمان برای گسترش هنرهای رزمی وجود داشته است،به تفصیل به بحث میپردازد.سوسای ماسوتاتسوایاما سرانجام در 73 سالگی (1994 میلادی) وپس از 63 سال زندگی امیخته با ریاضت در هنرهای رزمی، به علت ابتلا به سرطان ریه دارفانی را وداع گفت وجامعه کاراته جهان را به اندوه وتاثر نشاند.استاد ماتسویی در سال 1963میلادی در توکیو پایتخت ژاپن به دنیا آمد. فارق تحصیل دانشگاه (چواودای گاکو) در رشته مدیریت بازرگانی می باشد و در سال 1985و1986قهرمان مسابقات سراسری ژاپن گردید و مبارزه 100 نفره را نیز در سال 1986انجام داد. وی در سال 198۷در مسابقات جهانی مقام اول را کسب نمو د و در سال 1992در توکیو باشگاه خو درا تاسیس نمود. درایت فنی وی موجب شده که به لقب نابغه کارا ته شهرت جهانی پیدا کند وی هم اکنون دارای کمربند سیاه دان ۹ می باشد و بنا به وصیّت کتبی مرحوم سوسای اویاما به این سمت یعنی رئیس سازمان جهانی کیوکوشین کارا ته منصوب شده است.کانچو ماتسویی با سفر به نقاط مختلف جهان ازجمله کشور خودمان ایران و برگزاری کلاسهای آموزشی و فنی و ایجاد وحدت تکنیکی در بین کارا ته کاها کیوکوشین گام موثری را برداشته است . وی همچنین با برگزاری مسابقات جهانی یادواره سو سای بصورت وزنی و مسابقات جهانی بانوان امکان موفقیت و پیشرفت را برای افراد سبک وزن میسر نموده است .


چراکیوکوشین؟
امروزه تب هنرهای رزمی ترکیبی سراسر دنیارا گرفته است و به عنوان مثال درایالات متحده،افراد کمی مشاهده می شوند که از این نوع مبارزات اطلاعی نداشته باشند. روز به روز برتعداد باشگاه هایی که MMAرا در سانس های خود می گنجانند اضافه می شود وافراد به دنیال یادگیری موی تای ،بیونیتسوبرزیلی و کشتی هستند تا بردانش خود دراین نوع از مبارزات بیافزایند . حتی درژاپن که مهد هنرهای رزمی وبه خصوص کاراته آزاد استشرکتFairtex(یکی از شرکت هایی که با سرمایه گذاری ویژه در زمینه موی تای به جذب مبارزین و تولید لوازم موی تای می پردازد)روز به روزبرشعب خود می افزاید و تعداد علاقه مندان بهMMA بیشتر مشود.
1-سلامت
ازبسیاری از افرادی که کاراته آزادکارمی کنند بارها پرسیده ام چرا به این روش روی آورده اند؟اغلب آنهادلیل خود را احتمال بیشتر سالم ماندن صورت حود در عین طبع خشن این ورزش اعلام کرده اند . در کشوری که هنوز ورزش های رزمی آزاد به صورت حرفه ای مطرح نشده است و حتی بعضی از بوکسورهای المپیکی ازوضعیت معیشتی خود ناراضی هستند در خطر گذاشتن اعضای حیاتی صورت مقابل حملات دست حریف برای کسب اهداف واقعاًجهانی (ونه شرکت در مسابقاتی با میزبانی کشورهای همسایه و ادعای قهرمان جهان را بردوش کشیدن)کاری دشوار به نظر می رسد . ضمناًتاوقتی این گونه ورزش ها از تشکل ها و انجمن های حرفه ای برخوردار نباشند احتمال عدم دانش مربیان بیشتر است.
2-قدرت بدنی
تنها نگه کردن 5دقیقه هرکدام از مسابقات به روش کیک بوکس و ناک دان کافی است تا از نظر منطقی و به این دلیل که درمسابقات کیوکوشین ضربات بدون محافظ به بدن بی شمارند مارادر پی بردن به این مهم یاری دهد که قاعدتاًازنظر آمادگی جسمانی کاراته ی ناک دان در مقایسه با کیک بوکس قدرت بدنی بالاتری را می طلبد . البته ناگفته نماند که روش کیک بوکس را برمی گزینندازشانس بالاتری برای بقا درنیابان برخورداند به دلیل مبارزات با ضربات دست در صورت.
3-روح کاراته
فلسفه ی بودوو سامورایی که در کاراته آموزش داده می شودگرچه در تمامی ورزش های رزمی یافت می شود اما در کاراته به اوج خود می رسد .شما دربین پوشیدن یک شورت کیک بوکس و یا لباس کاراته خوش دوخت ژاپنی کدام را انتخاب می کنید؟
4- سیال بودن کیوکوشین
فلسفه ی آموزش اویامای فقید به سیال بود وبدون محدوده ی خاص بودن آموزش های این رشته است.
بدین منظورکه کیوکوشین تلفیقی ازبسیاری از سبک های روز رزمی آن زمان وامروزبوده ومی باشدولی بدان معنا نیست که هنرجویان این رشته فقط بایددراین رشته فعالیت کنند،درزمان حیات استاد اویاما بارهابه کشورهای مختلف ازجمله تایلند برای مبارزه توسط شاگردان و خودوی سرزده شدوهدف ازاین مسافرت ها قوی تر کردن تکنیک ها و شگردهای کیوکوشین بوده است.پس اگردرزمینه گلاویزی و یاخاک ضعفی دراین هنر احساس کردیدبا خیال راحت به تمرین رشته ای گلاویزی در کنار کیوکوشین بپردازید و بدانید این همان کیوکوشین اصیل است.اوس

مطالب واحادیث ورزشی

پیامبر اعظم (ص):

 

یک انسان با ایمان و نیرومند از یک مؤمن ضعیف و ناتوان بهتر و محبوب تر است.

 

          بزرگترین سرمایه

سلامتی است.

 

  

 

پیامبر اکرم (ص) فرمود:

 

صلوات و درود بر من، نور و روشنایی صراط است.

 

 

 

 

مقام معظم رهبری:

ورزش«دروازه» صدور معنویت هاست.

 

 

 

 

 

«دروازه بان»

 دلمان باشیم.

«توپ» دلمان را به هر کس «پاس» ندهیم!جججججج

 

 

چه خطایی «بدتر» از ... «خود برتری» است؟

 

 

 

کسی که «توپش پر» است، «توپش گل» نمی شود.

 

 

برای یک بازیکن خوب .... گل خوردن «یک اتفاق» است، گل زدن «یک انتخاب».

 

استعداد «بدون گوش» ... مثل اسکناس «بدون گوشه» است.

 

 

من «برنده ام» ، چون فرصتی برای «باختن» ندارم.

 

 

«شوت» های شیطان را «برگردان»  بزنیم!

 

 

رسول خدا(ص) فرمودند:

تفریح وبازی کنید زیرا دوست ندارم در دین شما خشونتی دیده شود.

 

 

 

 

 

 

حضرت امام خمینی (ره):

 

من ورزشکار نیستم ، اما ورزشکاران را دوست دارم.

 


سبک های یادگیری

سبک های یادگیری

همانطوری که عالم از پدیده های متنوع به وجود آمده ، نه تنها جانداران و گیاهان مختلف با هم فرق دارند بلکه اعضای هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است . انسانها نیز مشمول این قاعده هستند . دانش آموزان از نظر توانایی ذهنی ،روش آموختن وسبک وسرعت علاقه و انگیزش نسبت به کسب علم ودانش وانجام فعالیت های تحصیلی تفاوت دارند .

وتوجه به تفاوت های فردی دانش آموزان (یادگیرندگان ) از سوی معلمان در پیشرفت کیفیت یادگیری وبهبود آن بسیار تاثیر گذار است .

 

تعریف سبک یادگیری

روشی که یادگیرنده در یادگیری خود آن را به روش های دیگر ترجیح می دهد . چون سبک یادگیری از نظر دکتر سیف همان ترجیحات فرد هستند وبنابراین او هم از سبک یادگیری یا ترجیح یادگیری به صورت معادل استفاده می کند .

 

تفاوت سبک یادگیری با توانایی

هوش و استعداد توانایی هستند اما سبک یادگیری توانایی نیست . سبک یادگیری به اینکه یادگیرنده چگونه یاد می گیرد اشاره می کند .

سبک شناختی عمدتأ به عنوان روشی که یادگیرنده به کمک آن اطلاعات را پردازش می کند . (فتسکو ومککلور 2005ص404).

 

انواع سبک های یادگیری یا ترجیحات یادگیری

1- سبک یادگیری شناختی = موضوع را درک می کند ، اطلاعات را به خاطر می سپارد ، می اندیشد و مسائل را حل می کند

2- سبک یادگیری عاطفی = ویژگی های شخصیتی وهیجانی یادگیرنده مثل پشتکار ، تنها کار کردن یا با دیگران کار کردن وپذیرش یا رد تقویت کننده های بیرونی است .

3- سبک یادگیری فیزیولوژیکی  = جنبه زیست شناختی دارد و واکنش فرد به محیط فیزیکی مؤثر بر یادگیری او هستند مانند ترجیح دادن مطالعه در محیط گرم یا سرد یا شب وروز .

سبک یادگیری شناختی از دو سبک دیگر مهم تر است .

انواع سبک یادگیری شناختی

سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه

سبک های تکانشی وتأملی

سبک های همگرا و واگرا ، جذب کننده وانطباق یابنده ( دیوید کلب -1985-1984)

سبک وابسته به زمینه = کلی نگر جذب دیگران می شوند مثل شغل معلمی که مستلزم ارتباط با دیگران است  وموضوعات علوم اجتماعی را انتخاب می کنند انگیزه بیرونی مشارکت رقابت

نابسته به زمینه = تحلیل گر و مشاغلی که نیاز به تعامل اجتماعی چندانی ندارند  مثل اختر شناسی ومهندسی را انتخاب می کنند . در برابر فشار های اجتماعی مقاومت می کنند و عقایدشان را بر اساس  ادراک های خود شکل می دهند.و مستقل عمل می کنند .

* ویژگی افراطی در هر دو سبک وجود دارد اما واقعیت این است که افراد جامعه در حد وسط این دو قطب قرار دارند و هیچ کدام از این دو سبک به دیگری برتری ندارد .

سبک تکانشی  = سریع کار می کنند اشتباهات زیادی دارند اگر سؤال پرسیده شود با اولین جوابی که به ذهن شان بیاید جواب می دهند  - و سریع جواب دادن مهم ترین چیز است

سبک تعاملی = کند کار می کنند اشتباه کم است پیش از جواب دادن فکر می کنند و ترجیح می دهند وقت صرف کنند و تا آنجا که ممکن است درست جواب بدهند .

گودو و برافی در این مورد گفته اند : افرادی هستند که سریع و صحیح وبغضی کند وغلط جواب می دهند افرادی که سریع جواب می دهند دلیل بر تکانشی بودن نیست بلکه دلیل بر تسلط موضوع است وبالعکس .

سبک های یادگیری تکانشی و تأملی بیشتر در خانه شکل می گیرند ، اما پژوهش ها نشان داده اند که مدرسه در شکل گیری آنها مؤثر است . از جمله گاکان ، پیرسون ، و ولچ (1966 ) این دو سبک برتری بر یکدیگر ندارند و بسته به موقعیتی که پیش می آید باید از آنها استفاده شود

تقسیم بندی دیگر سبک یادگیری به سبک های عمیق و سطحی است .

این دسته بندی به چگونگی برخورد یادگیرنده با مطلبی که می خواهد یاد بگیری اشاره می کند .

اگر برخورد دانش آموز با مطلب یاد گیری به گونه ای باشد که بخواهد معنی مطالب را یاد بگیرد سبک یادگیری او عمقی است . در مقابل اگر یادگیرنده تنها به دنبال حفظ کردن مطالب باشد سبک او سطحی است .

سبک یادگیری عمیق = درک مطلب وکسب معنی

سبک یادگیری سطحی = حفظ ویادآوری مطالب

 

متغییر محیطی :

صدا = بعضی یادگیرندگان هنگام یادگیری نیاز به سکوت یا قدری آهنگ دارند .

نور = یادگیرنگان برای تمرکز به نور شدید یا قدری نور نیاز دارند .

دما = بعضی یادگیرندگان محیط گرم وبعضی محیط سرد می پسندند .

طرح بعضی محیط رسمی را می پسندند مثلأ روی صندلی در کلاس درس و بعضی مثلأ دراز کش روی فرش

 

متغییر هیجانی

انگیزش : بعضی یادگیرندگان با اشتیاق به یادگیری می پردازند اما بعضی دیگر به توصیه وتشویق نیازمندند .

پشتکار : بعضی تا انجام کامل تکالیف به فعالیت خود ادامه می دهند وبعضی از یادگیرندگان باید مرتبأ انجام تکالیف را یادآور شد .

مسؤلیت : بعضی آنچه را ازآنها خواسته شود انجام می دهند وبعضی یادگیرندگان بالعکس .

ساختار : بعضی یادگیرندگان به دستورات و راهنمایی های معلم ودوستان تکیه می کنند اما بعضی یادگیرندگان برای تکمیل یک تکلیف ساختار خودشان را ایجاد می کنند .

متغییر جامعه شناختی :

در بر گیرنده شش عنصر است .

خود : حدود 13 درصد دانش آموزان به تنهایی بهتر کار می کنند .

زوج : بعضی دانش آموزان دوست دارند که با یک دوست کار کنند .

دوستان : بعضی دانش آموزان دوست دارند در جمع دوستان کار کنند .

گروه : بعضی دانش آموزان دوست دارند در گروه بزرگ دوستان مطالعه کنند .

بزرگسالان : بعضی دانش آموزان دوست دارند با یک بزرگسال کار کنند .

تنوع : بغضی یادگیرندگان به راههای مختلف عمل می کنند و بعضی در یک الگوی واحد عملکرد بهتری دارند .

متغییر فیزیولوژیکی :

ادراکی : بعضی از دانش آموزان مطالب پیچیده را از راه شنیدن بهتر یاد می گیرد (شنیداری ) ، بعضی از راه دیدن ( دیداری ) ، بعضی راه  می رود یا پایشان را تکان می دهند بهتر یاد می گیرد (جنبشی )

خوردن و آشامیدن : بعضی در حین مطالعه یا یادگیری عادت به خوردن دارند و بعضی بالعکس .

زمان : بعضی دانش آموزان صبح خوب یاد می گیرد و بعضی بعد از ظهر یا شب .

تحرک : بعضی یادگیرندگان ساعت ها بدون تحرک به مطالعه و یادگیری می پردازندو بعضی باید به این سو راه بروند .

متغییر شناختی

پردازش کلی تحلیلی : پردازشگران کلی در صورتی خوب یاد می گیرند ابتدا به طور اجمالی مطب را مرور کنند و رابطه اجزای آن را با یکدیگر درک نمایند . اما پردازشگران تحلیلی ابتدا مطلب مورد یادگیری را گام به گام و پشت سر هم می آموزند و از درک قسمت های مختلف به یادگیری کل آن اقدام می کنند .

تکانشی وتأملی : بعضی یادگیرندگان با سرعت و بعضی با تفکر و کند نتیجه گیری می کنند .

استفاده از یکی از دو نیمکره های مغز : بعضی افراد در حین تمرکز بر روی مطالب از نیمکره راست خود و بعضی افراد از نیمکرة چپ استفاده می کنند .

سبک های تفکر

رابرت استرنبرگ نخستین کسی است که مفهوم سبک های تفکر را معنی و انواع آن را دسته بندی کرد . از نظر استرنبرگ سبک تفکر یک توانایی نیست ، بلکه به چگونگی استفاده ما از توانایی هایمان اشاره دارد .

کارکرد مهم حکومت :

قانون گذارانه ( آفریننده ) = کار به میل خود انجام می دهد خودشان قوانین را وضع می کنند علاقمند به خلق و تدوین و طراحی هستند

اجرایی (تحقق بخش ) = علاقمند به اجرای قوانین هستند – به وسیله دیگران دوست دارند هدایت شوند و مراحل پیچیده و سفت و  سخت اداری را دوست دارند – مرد عمل هستند .

قضایی ( ارزشیابی ) = داوری دربارۀ امور و ارزشیابی مسائل گونا گون علاقمندند

چهار شکل مهم حکومتی :

پادشاهی ( تک سالاری )

سلسله مراتبی ( پایور سالاری )

الیگارشی (جرگه سالاری )

بی قانونی

دو سطح حکومت

کلی ( فراگیر )

جزیی (محلی )

دو گرایش

محافظه کارانه

ترقی خواهانه

نتایج پژوهش های مربوط به سبک های یادگیری و تفکر

پژوهش های هیسکون و بالتیمور (1966) و نایت ، الفتباین و مارتین (1997 ) نشان داده اند که بین زن و مرد از لحاظ سبک های یادگیری کلب تفاوت وجود دارد ، بدین معنی که مردان بیشتر به تجربه عینی تمایل دارند در حالی که زنان عمومأ تأملی تر عمل می کنند . در پژوهش های کسیدی  ( 2004 ) معلوم شد که افراد دارای سبک یادگیری کلامی بیشتر از خواندن متون یاد می گیرند در حالی که افراد دارای سبک تجسمی در یادگیری مطالبی که به صورت تصویری ارائه می شود موفق ترند . ( جمشیدی ،1381 )

رابطه بین سبک های یادگیری تکانشی – تأملی وتوانایی حل مسأله در دانش آموزان دورۀ راهنمایی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داده اند که هر چه دانش آموزان تأملی تر باشند توانایی وی در حل مساله بیشتر و هر چه تکانشی تر باشد توانایی اش در حل مسأله کمتر است .

چگونگی برخورد معلم با یادگیرندگان مختلف باید بپذیرد که یک از آنان ممکن است با سبک خاصی از یادگیری به انجام تکالیف درس ویادگیری موضوعات مختلف بپردازد . باید با هر دانش آموز برخوردی متناسب با سبک و شیوۀ یادگیری او داشته باشد .