فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

فرهنگی و ورزشی و مذهبی

چرا کیوکوشین؟

چرا کیوکوشین؟

من گاهی اوقات به انسان ها می نگرم و می بینم که از دستان خود فقط استفاده های ساده مثل برداشتن و گذاشتن و ...... می کنند و با پاهایشان فقط به منظور راه رفتن استفاده می کنند. به یاد فردی می افتم که یک ماشین بسیار عالی با قیمتی بسیار گزاف دارد ولی گواهینامه رانندگی نداشته و حتی رانندگی بلد نیست.

آیا شایسته نیست حتی برای شکر خدای احد و واحدی که همچنین خلقتی چون ما آدمی داشته است و به او دست و پا و عقل عنایت نموده ما هم طریقه استفاده از دست و پا را به خوبی یاد بگیریم که گاهی اوقات در مواقع لزوم آنرا برای دفاع از مرز و بوم و نوامیس مان به کار گیریم؟ خداوند می فرماید:(( و أعدولهم مَا استَعتطُم مِن قوه))

حال چرا از میان رشته های رزمی مختلف کیوکوشین؟

روش های تنفسی در کیوکوشین باعث وارد مدار کردن حبابچه های تنفسی و جذب اکسیژن به مقدار زیاد و انتقال آن از طریق خون و پمپاژ قوی تر قلب و از بین بردن اکثر بیماری های همچون فشار خون ، چربی خون و ... می باشد که حتی موجب جلوگیری از بروز سکته قلبی نیز می شود.

از نظر آناتومی شما تصور کنید که یک چوب داخل خاک فرو رفته است با دو تکان چوب شل شده و از خاک خارج می شود ولی اگر همان چوب را دورش بتون بریزید چوب تکان نخواهد خورد و هر چه تلاش کنید فقط خودتان را خسته می کنید، حال وقتی که شما به ورزش کیوکوشین می پردازید به دلیل ماهیت اش، باعث تقویت و قویتر شدن کلیه عضلات تان می شوید و آنها  با اقتدار کامل از مفاصل و استخوان هایتان حمایت خواهند کرد لذا شما بدنی بسیار سالم و استوار خواهید داشت.

وقتی که شما با انجام تمرینات کیوکوشین از قدرت و توانایی جسمانی تان اطمینان حاصل می کنید با اعتماد به نفسی که در وجودتان پدید می آید، از روحیه کاملاً بالایی برخوردار خواهید شد و به طبع سلامت روانی مناسبی خواهید داشت .آن زمان است که اگر کسی هم معترض شما شود از آنجای که شما توانایی تان بالاتر از اوست و به اعتماد به نفس رسیده اید و براساس آموزه های کیوکوشین روحیه تواضع و گذشت در شما بوجود آمده است ؛ شما دیگر در مقابل او نمی ایستید و با تواضع کامل از حرکت زشت او چشم پوشی می نمایید و از نظر عصبی نیز به شما آسیبی نمی رسد و شما نیز به او آسیب جسمانی نمی رسانید.قوانین و مقررات خاص کیوکوشین باعث می شود که فراگیران این ورزش در عین حال که بسیار نیرومند و قوی هستند، متواضع ، متکی به خود و با اعتماد به نفس و ... باشند و قادر به رویارویی با مشکلات پیرامون خود خواهند بود.

حال که شما از طریق تمرینات کیوکوشین به تواضع و به طور غیر مستقیم علاوه بر تحصیل قدرت به آرامش درونی و روحی رسیده اید، در حقیقت به این چند اصل راه پیدا خواهید کرد:1- هدف داشتن 2- اعتماد به نفس3- پایبندی به اعتقادات 4- عشق به خدا 5- اراده قوی و استوار 6- صداقت بدون ترس 7- محبت بی قید و شرط 8- خدمت به نیازمندان 9- عشق به خانواده(هم نوع) 10-دوست داشتن بدون توقع 11- ایمان راسخ 12- تقوی 13- عقل 14- علم 15- عمل.

 

تاثیرنمازدرتمرینات هنرجویان رزمی

تاثیرنمازدرتمرینات هنرجویان رزمی

بسیاری از مسلمانان بزرگسال که از زمان کودکی به اقامه نماز مشهور بوده اند، در سن پیری و با داشتن عمرهای بالا، تا حد زیادی از سلامت جسمانی و عقلی قابل قبولی برخوردارند.

این پژوهش، تلاش‌های علمی انجام شده را بررسی نموده، با تحلیل و بهره‌برداری ازدستاورد‌های این تحقیقات، به دنبال رسیدن به هدف مقاله است.  هدف این تحقیق، توجه دادن به حقیقتی مهم است: عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است به ویژه این که انجام ورزش یکی از وسایل متعارف برای حفظ سلامتی بدن است، در این تحقیق به دست‌آورد پژوهش‌های انجام شده دیگر در گذشته، تکیه شده.

این پژوهش به بررسی فایده فرمان الهی به شروع نماز، در سن کودکی می‌پردازد. آغاز نماز در این سن، باعث می‌شود کودک، نماز را به خوبی به جا آورد و به انجام نماز به شکل صحیح، عادت کند. انجام صحیح حرکات نماز، باعث پدید آمدن بیشترین تاثیرات مطلوب بر بدن خواهد شد.  

با توجه به این که مغز یکی از مهم‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود، وظیفه آن به میزان زیادی به جریان چرخش خون بستگی دارد. جریان چرخه خون، تغذیه کننده مغز می‌باشد. چرخه خون ویژگی‌هایی دارد که همین ویژگی‌ها نشاط و پویایی مغز را تامین می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها وجود چرخه ذخیره‌ای است که در مواقع اضطراری و مورد نیاز به کار می‌افتد. همچنین دارای نظامی خودکار برای تنظیم چرخه خون در مغز است که ثبات جریان خون به مغز را در شرایط گوناگون تضمین می‌کند.

بر اساس تحلیل انجام شده در این پژوهش‌ها، مشخص شده که گونه‌های مختلف ورزش به چرخه خون در مغز آسیب می‌رساند. به عکس نماز که یکی از وظایف دینی اسلامی است، فواید بسیاری در این زمینه دارد. ورزش بدنی از این جهت که خون را به شکل مستقیم از مغز سرقت می‌کند و برای تغذیه عضلات دیگر به کار می‌گیرد، به چرخه خون در مغز ضرر می‌زند. این تغذیه عضلانی به حساب تغذیه خونی مغز گذاشته می‌شود.

همچنین در نتیجه سرعت گرفتن عملیات تنفسی در هنگام انجام ورزش، معدل دی‌اکسید‌کربن در خون، پایین می‌آید که پیامد آن، آرام‌تر شدن جریان خون به سمت مغز است، زیرا نسبت دی‌اکسید‌کربن در خون یکی از مهمتر‌ین عوامل جریان خون به سمت مغز به شمار می‌آید.  گزارش‌های علمی فراوانی وجود دارد که حاکی بی‌هوشی ورزشکاران هنگام فعالیت ورزشی یا بلافاصله بعد از ورزش است، در حالی که این بی‌هوشی‌ها هیچ گونه سابقه بیماری قلبی را به همراه نداشته. این گزارش‌ها نیز آسیب‌رسانی ورزش به فرآیند خون رسانی مغزی را تأیید می‌کند.

همچنین گزارش‌های گوناگون دیگری، بیانگر پایین آمدن نیروهای اعتدالی در بسیاری از ورزشکاران می‌باشد که سرزنش بیشتری را نسبت به مسأله و برانگیخته است. اضافه بر این سکته‌های قلبی متعدد در هنگام ورزش ورزشکاران بیمار و ورزشکاران سالم- تأیید‌گر نظریه آثار نامناسب برخی ورزش‌ها می‌باشد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد، حرکات نماز بر جریان خون در مغز تأثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. در هنگام سجده با متمایل شدن سر به سمت پایین، جریان خون به سمت مغز افزایش می‌یابد همچنین خم شدن بدن بر روی خود هنگام سجده، به جهت‌گیری خون از اطراف بدن به سمت اعضای درونی و مغز کمک می‌کند. اضافه بر این،هنگام سجده و تمایل سر به سمت پایین، معدل دی‌اکسید‌کربن در خون به شکل فیزیولوژیک افزایش می‌یابد. این حالت در نتیجه فشار اعضای دستگاه گوارشی بر ریه پدید می‌آید. بالا رفتن نسبت دی‌اکسید‌کربن در خون باعث اضافه شدن جریان خون به سمت مغز خواهد شد.   

همچنین خم‌شدن مکرر سر به پایین در هنگام رکوع و سجود؛ سپس بالا آمدن سر هنگام ایستادن و نشستن، کمک می‌کند از نظام خودکار توازن جریان خون به مغز، مراقبت بیشتری شود. مشهور این است که این نظام خودکار اعتدالی، با افزایش سن، فرسوده می‌شود.

نظام خودکار توازن جریان خون در مغز در هنگام سجده، عکس‌العمل دو گانه‌ای از خود نشان می‌دهد: در ابتدای سجده‌، مانع جریان خون اضافه‌ به مغز می‌شود. این حالت باعث آمادگی مغز برای دریافت جریان بیشتر خون می‌شود. جلوگیری ابتدایی از جریان خون به مغز به جریان چرخش احتیاطی خون به مغز، این فرصت را می‌دهد تا برای فعالیت و عملکرد خود آماده شود. در مرحله بعد، به خون اضافه اجازه داده می‌شود به سمت مغز جریان پیدا کند و سرانجام در جایگاه‌های ذخیره خون توزیع شود. به این صورت، از این کارکرد مهم احتیاطی مراقبت می‌شود. کارکردی که بنابر مشهور با افزایش سن و پیری، تضعیف می‌شود و چه بسا بی‌توجهی و عدم به کارگیری هم در این ضعیف شدن مؤثر باشد.

این عکس‌العمل دوجانبه نظام خودکار چرخش خون در مغز، در هنگام سجده، ما را به سمت فهم بهتری از فایده انجام فرمان الهی در نماز هدایت می‌کند. از نظر فقهی حرکات نماز باید به گونه‌ای با آرامش انجام شود که از انجام این حرکات مطمئن شویم. تنها در این صورت است که فایده مطلوب حرکات نماز نسبت به چرخش خون در مغز به دست می‌آید. با انجام آرام حرکات نماز به هر یک از عکس‌العمل‌های چرخش خونی فرصت داده‌ایم تا متناسب با هر یک از حرکات نماز، در مجرای صحیح خود قرار بگیرد.

بر اساس توضیحات بالا، روشن می‌شود که نماز در اسلام، تأثیرات روشنی بر جریان خون در مغز دارد، از انجام وظیفه جایگاه‌های ذخیره خون در مغز و همچنین از نظام خودکار چرخش خون در مغز محافظت می‌نماید.این تحقیق مدعی فهم علت وجوب حرکات نماز در اسلام نیست. شاید رسیدن به چنین فهمی برای هیچ‌کس عملی نباشد ولی در عین حال تلاش دارد برخی تأثیرات ناشناخته نماز بر چرخش خون در مغز را ملموس نماید. بر اساس گفته‌های بالا، می‌توان نتیجه گرفت چند لحظه سجده در بارگاه الهی می‌تواند بسیاری از آثار مضر فعالیت‌های روزانه و ورزش را بر چرخش خون در مغز، از بین ببرد و از انواع تمرین‌های مختلف ورزشی بی نیاز سازد.
علی رغم بیان این فواید روشن، این تأثیر، تنها فایده جسمی نماز نیست، چه این که اگر تمام فواید جسمی نماز را هم در نظر بگیریم، این فواید برترین فایده نماز نخواهد بود. در حقیقت فواید معنوی نماز را باید بزرگترین نوآوری این واجب الهی دانست.
                                            

 ما در سوگند نامه کیوکوشین می خوانیم:

ماهمواره به یاد پروردگار توانائیم و هر گز موهبت انسان بودن را فراموش نخواهیم کرد.

کیا در ورزش رزمی کیوکوشین

کیا در ورزش رزمی کیوکوشین برای چه استفاده میشود؟

حتما موقع ضربه زدن یا ضربه خوردن اساتید در باشگاه صدای فریاد آنها را شنیدید ؟  به این فریاد که به هنگام تخلیه نفس انجام میگیرد کیای (KIAI) گفته میشود به طور خلاصه باید گفت که کیای فریادی است که ازناحیه ی داخلی شکم و نزدیک به ناف نشأت می گیرد و همراه با تخلیه نفس(مانند حالتی که یک اتومبیل را هل می دهیم).

کیای معمولا با این صدا ها شنیده میشود : Hi-yah , Aiyah , Eeee-yah , Hyah
یک کیای درست دارای خصوصیات زیر است :


۱ - ریه و شکم به طور کامل از هوا تخلیه می شود.
۲ - ماهیچه های شکم منقبض شده و در مقابل ضربه دارای آمادگی و مقاومت می شوند
۳ - فریادی که همراه تخلیه ی هوا ست هیچگونه تأثیر منفی و خراشی به حنجره و گلو وارد نمی کند.
۴ - هیچ کلمه ی خاصی تلفظ نمی شود.
در خصوص مورد اخیر یعنی شماره ی ۴ ، شنیده می شود که بعضی از کاراته کاهای تازه
کار ، خود کلمه ی کیای را با فریاد و صدای بلند اظهار می کنند که کاملا اشتباه است.
در موارد دیگری دیده شده که برخی کاراته کاها از الفاظ خاصی استفاده می کنند که علاوه
بر اینکه هدف اصلی کیای را ایفاد نمی کند ، بعضا مضحک نیز می باشد. صداهائی شبیه
تیک تیت سیش و نظایر آن.
باید به خاطر داشت که به طور کلی اهدافی که از کیای مد نظر است به شرح ذیل می باشد:
الف - ایجاد ترس و دلهره در حریف
ب - ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در خود
ج - آمادگی بدن برای دریافت ضربات احتمالی با آسیب و درد کمتر


د - تقویت تکنیک اجرا شده

 کیای (KIAI)
فریادی است که دقیقا همزمان با اجرای تکنیک و با خصوصیاتی که  بالا ذکر شد  باید اجرا گردد
و کیای کشیدن زودتر و دیرتر، یعنی قبل و بعد از تکنیک صحیح نیست و خاصیتی ندارد.

به طور خلاصه کیای (KIAI)تکنیکی که نیاز به سالن ها وزمان دارد تا بر ان مسلط گردید ودر طی تمرین باید روی این مساله تاکید گردد.ما معتقدیم که با تمرکز روی گفتن کیای (KIAI)هنرهای رزمی شما قویتر وموثر تر خواهد بود.دانستن چگونگی انجام این تکنیک در همه موارد هنرهای رزمی مفید ودر کیوکوشین مهم تر است.                                                                         

اموزش هنرهای رزمی

آموزهای هنرهای رزمی

 

1- همچون ببری درنده و خشمگین باش اما از کنار آهوی بی پناه به آرامی گذر کن .

 2- برو قوی شو اگر عزم زندگی داری که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است.

3- یک مربی خوب شاگردانش را همیشه در نفوذ خودش دارد.

4- حقیقت در سادگیست.

 5- در عمل باید انسان بود ، نه در ظاهر.

6- لذت زندگی در کمک به دیگران میباشد.

7-داشتن مهم نیست راه به دست آوردن ان مهم است.

8- عمل هر فردی نمایانگر اندیشه ی اوست.

9-اگر انسان قدرت پیروز شدن بر نفس خویش را داشته باشد
 در همه کارها میتواند پیروز باشد.

10-تحصیل علم مردان بزرگی میسازد.

11-پولدار شدن همیشه هدف نیست خدمت کردن ساده به دیگران بیشتر باید هدف باشد.



12-هیچ چیز غیر ممکن نیست ، مگر شما آن را غیر ممکن سازید.

13- همیشه به دنبال فرا گیری باش. پس نبین که میگوید ببین چه میگویید.

                                                
15- سبک شناخت دیگران خرد است و سبک شناخت خود ، روشن بینی.

16-هیچ چیز برای یک ذهن با اراده غیر ممکن نیست .


17- صبر و شکیبایی از خصوصییات یک مرد است.


18- احساسات خودرا کنترل کنید در غیر این صورت آنها شمارا کنترل میکنند.

19- فرد عصبانی در صحنه ی مبارزه و زندگی شکست خواهد خورد.

20-از سر راه مرد مقتدر دور شو .

درجات در کاراته ژاپن


میلادحضرت عشق بقیه الله اعظم(عج) 

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر

 اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه  

چه انتظار عجیبی... 

تو بین منتظران هم.

عزیز من چه غریبی

عجیب تر که چه آسان ندیدنت شده عادت

چه بیخیال نشستیم وگناه می کنیم

نه کوشش نه وفایی

فقط نشسته و گفتیم: خدا کند که بیایی...

ولادت یوسف آل محمد(ع)" حضرت بقیه الله اعظم(عج) منتقم خون حسین فاطمه(َع)"منتقم سیلی زهرا ی مطهر(س)"امید مستضعفان " آن مجری عدالت گستر جهان "آن پادشاه خوبان "امیر دلها .بر

شما

مبارک باد...

(( اوس ))


((ری))درکاراته

کاراته با "ری" آغاز می‌شود و خاتمه می‌یابد و معنای آن عبارت است از "احترام و تواضع". شاگردان کاراته، نه تنها در دوجو این موضوع را رعایت می‌کنند، بلکه با تمام مردم همین احترام و تواضع را اعمال می‌کنند. ری دارای مفاهیم خدا، بخشش و سخاوت نیز هست. پس ری عبارت است از روحیه "تشکر کردن، سپاسگزاری و ستایش" آنچه داده شده.

می‌خواهیم ببینیم کاراته بدون ری چگونه می‌توانست باشد. مسلماً شاگردان مطالب استاد را بخوبی یاد نمی‌گرفتند چرا که بخش مهمی از مفهوم "ری" گوش دادن و توجه کردن بسیار زیاد به استاد است.

بدون "ری" کاراته می‌توانست بسیار خطرناک نیز باشد چرا که همکاری کردن جهت کسب اطمینان از امن بودن محیط کلاس کاراته، یکی دیگر از بخشهای مهم مفهوم "ری" است و بدون آن شاگردان احساس آزادی می‌کنند که جراحاتی غیر ضروری وارد کرده و یا در کلاس ناهماهنگی و مزاحمت به وجود می‌آورند. در کاراته همانند جامعه، روابط صحیح، سلیس و روان بین انسانها و مکالمات آنها بستگی زیاد دارد به اعمال احترام و تواضع نسبت به یکدیگر. کردن است

شاگرد، قبل و بعد از کلاس، به استاد تعظیم می‌کند. شاگردان قبل از شروع کار به یکدیگر نیز تعظیم می‌کنند. حتی قبل و بعد از مسابقات، که در آن شرکت کننده‌ها سخت ترین تلاش خود را برای برنده شدن اعمال می‌کنند، به یکدیگر تعظیم می‌کنند که نشان دهنده احترام متقابل است.

 

به وسیله اجرای "ری" در کلاس کاراته، شاگردان و استادان اعلام می‌دارند که از داشتن این فرصت برای یادگیری از یکدیگر، قدردانی می‌کنند.هنگامی که همشاگردی‌‌ها در کلاس کاراته به همدیگر تعظیم می‌کنند و مراتب احترام و تواضع را به یکدیگر نشان می‌دهند، در واقع مفاهیم سخت کارکردن و انضباط را که هر کس باید در کاراته رعایت کند، بهتر درک می‌کنند. با احترام گذاشتن به کلاس و لباس فرم "گی"، شاگردان از داشتن آنها قدردانی می‌کنند. به

خاطر بسپارید که همه انسانها به اندازه کافی خوشبخت و خوش شانس نیستند که بتوانند کاراته رافراگیرند.

 چنانچه اصول "ری" را در زندگی خارج از کلاس کاراته به کار برید، یک انسان با انضباط و اتیکت به حساب می‌آیید. با انجام ری، هنگامی که از مهمانانی که به خانه‌تان آمده‌اند تشکر می‌کنید به این معناست که از تلاش و زحماتی که آنان متقبل شده‌اند تا در مهمانی خانه شما شرکت کنند، سپاسگزاری می‌کنید. هنگامی که در سر میز غذا اصول ری را رعایت می‌کنید، در واقع به مهمانان احترام گذاشته‌اید چرا که لحظات خوب و خوشایندی را با آنها سپری کرده‌اید و وقتی که به اجرای "ری" در کلاس کاراته عادت کردید، سعی کنید آن را در زندگی روزمره هم به کار برید و هیچگاه به افراد و یا اشیاء به عنوان چیزهای بخشیده شده به شما، نگاه نکنید. این روح ری است.                      

اوس


شوگو (عناوین استادی) ، شی‌دوشا (درجات مربیگری) در کاراته

شوگو (عناوین استادی) -شی‌دوشا (درجات مربیگری) در کاراته

شوگو سیستمی است که توسط سازمان هنرهای رزمی ژاپن ("دای نیپون بوتوکو کای" که در سال 1895 تأسیس شد) برای درجه‌بندی اساتید تدوین گردیده است. در این سیستم سه عنوان، رنشی، کیوشی و هانشی برای رتبه‌بندی اساتید در نظر گرفته شده. این عناوین که از سوی فدراسیون شیتوکای کاراته ژاپن و فدراسیون جهانی شیتوریو کاراته نیز اعطا می‌شود، معادل عناوینی است که از سوی شوگون‌ها به سامورایی‌ها اعطا می‌شد (در دوره ژاپن فئودالیسم، قبل از دوره می‌جی).

 عناوین و یا بهتر بگوییم جایزه شوگو به کسانی که با دانش خود در خدمت آموزش و ترویج و همچنین کوشایی و صبر و بردباری در جهت پیشبرد کاراته را پیشه عمر خود کرده‌اند اعطا می‌شود.
درک این واقعیت که زندگی خود را وقف کاراته یا بطور کل هنرهای رزمی بکنید بسیار حائز اهمیت است. کسب این درجات استادی بسیار سخت‌تر از کسب درجات دان می‌باشد و بطور معمول مانند درجات دان نیز بدست نمی‌آید. دارندگان این درجات مسلماً مشارکت‌های مهمی در ساختار بزرگ کاراته یا "بودو" داشته‌اند.

با توجه به توضیحات ذکر شده، به شخصی که واقعا لیاقت دریافت این جایزه را داشته ممکن است هیچ عنوانی به وی اعطا نشود و یا پس از تحقیقات طولانی در مورد وی این مهم صورت گیرد. سه رتبه‌ای که در حال حاضر از سوی فدراسیون شیتوکای کاراته ژاپن و فدراسیون جهانی شیتوریو کاراته‌دو به اساتید اعطا می‌شود بدین شرح است:

رنشی، (شرایط عمومی: حداقل 35 سال سن، دارا بودن دان 6 یا بالاتر، دارای مدرک مربیگری شیهان)، متقاضی می‌بایست یک مقالهٔ تحقیقی (تز) در مورد فلسفه، تکنیک و یا تاکتیک در کاراته (به انتخاب متقاضی و حداقل در 800 کلمه) نوشته و به کمیته آزمون ارائه دهد.
پس از قبولی مقالهٔ ارائه شده در کمیته آزمون امتحان عملی جهت توضیح و دفاع از تز ارائه شده برگزار می‌گردد.

 

کیوشی، (شرایط عمومی: حداقل 48 سال سن، دارا بودن دان 7 "حداقل 6 سال"، دارا بودن عنوان رنشی"حداقل 6 سال")، متقاضی می‌بایست یک مقالهٔ تحقیقی (تز) در مورد فلسفه، تکنیک و یا تاکتیک در کاراته (به انتخاب متقاضی و حداقل در 1200 کلمه) نوشته و به کمیته آزمون ارائه دهد.
پس از قبولی مقالهٔ ارائه شده در کمیته آزمون امتحان عملی جهت توضیح و دفاع از تز ارائه شده برگزار می‌گردد.

هانشی، (شرایط عمومی: حداقل 58 سال سن، دارا بودن دان 8 "حداقل 10 سال"، دارا بودن عنوان کیوشی"حداقل 10 سال")، متقاضی می‌بایست یک مقالهٔ تحقیقی (تز) در مورد فلسفه، تکنیک و یا تاکتیک در کاراته (به انتخاب متقاضی و حداقل در 2000 کلمه) نوشته و به کمیته آزمون ارائه دهد.
پس از قبولی مقالهٔ ارائه شده در کمیته آزمون امتحان عملی جهت توضیح و دفاع از تز ارائه شده برگزار می‌گردد.

معانی درجات شوگو

کلمه رن به معنی"سیقل شده، آب دیده شده (مانند فلزات)" می‌باشد و شی به معنی "شخص". با توجه به معانی یاد شده، رنشی را اینگونه می‌توان ترجمه کرد، مربی که سرد و گرم کاراته و شاگردانش را چشیده و همانند یک شمشیر، سیقلی شده و آبدیده است.

کلمه کیو به معنی "فیلسوف یا پروفسور" می‌باشد. بنابراین کیوشی را می‌توان گفت، کسی که در کاراته فیلسوف یا دارای فلسفه‌ خاص خود است.

کلمه هان به معنی "سرمشق، مدل" می‌باشد و هانشی به معنای استادی که سرمشق دیگران است می‌باشد. هانشی را استاد بزرگ نیز می‌توان ترجمه کرد.

شی‌دوشا ، درجات مربیگری در کاراته

جوکیو به معنای "مربی"، شرایط عمومی: حداقل 21 سال سن، دارا بودن دان 3 "حداقل 2 سال" و قبولی در امتحانات مربوطه، (گواهینامه درجه 3 مربیگری کاراته در ایران تقریباً معادل درجه جوکیو می‌باشد).

جون‌شیهان به معنای "استاد‌یار"، شرایط عمومی: حداقل 26 سال سن، دارا بودن دان 4 "حداقل 2 سال" و قبولی در امتحانات مربوطه، (گواهینامه درجه 2 مربیگری کاراته در ایران تقریباً معادل درجه جون‌شیهان می‌باشد).

شیهان به معنای "استاد"، شرایط عمومی: حداقل 30 سال سن، دارا بودن دان 5 " حداقل 4 سال" و قبولی در امتحانات مربوطه، (گواهینامه درجه 1 مربیگری کاراته در ایران تقریباً معادل درجه شیهان می‌باشد).

اوس   تقدیم به استاد عزیزم راضی ظفری